Drifter
Administrator Klubowicz
Dołączył: 01 Paź 2008
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: SIERADZ
|
Wysłany: Sob 16:04, 24 Sty 2009 Temat postu: Na temat instalacji gazowych |
|
|
1. Ile powinien palić samochód na gazie?
Zwykle auto na gazie pali około 20-30% więcej niż na benzynie. Generalnie jest to jednak cecha indywidualna każdego auta.
2. Jaką instalację montować do mojego samochodu?
Ogólnie rzecz biorąc każda instalacja jest przystosowana do montowania w różnych samochodach. Nie ważne czy jest to Seicento, Lanos czy Toyota. Dobry instalator jest w stanie zamontować poprawnie instalację w każdym aucie (no może poza takimi pojazdami jak np. maluch, gdzie nie ma bezpiecznego miejsca na zbiornik z gazem).
Ze względu na atrakcyjną cenę w Polsce największą popularność zdobyły instalacje włoskich firm. Największą popularnością cieszą się Lovato, BRC, Landi, Landi Renzo, Tartarini, Bedini, spośród których dwie pierwsze mają chyba najlepszą opinię u użytkwników. Składniki instalacji poszczególnych firm nie różnią się zbytnio technologicznie, w zasadzie są to te same komponenty.
Dużo ważniejszym jest typ instalacji. Najpopularniejsze to instalacje I generacji - przeznaczone do samochód z gaźnikiem i bez katalizatora spalin oraz II generacji - do aut na wtrysku, wyposażone w komputer dozujący za pomocą silnika krokowego ilość podawanego gazu. Nie zaleca się stosowania instalacji I generacji w autach z wtryskiem. Istnieją także droższe instalacje tzw. wtrysk gazu; szczególnie zalecane do aut z plastikowymi kolektorami.
Bardzo ważne jest też kto montuje gaz. Niestety jest jeszcze wielu instalatorów których poziom usług pozostawia wiele do życzenia a ewentualne problemy wynikłe w trakcie eksploatacji będą bagatelizować albo zrzucać na producenta pojazdu czy zły stan techniczny. Fachowość mechanika montującego LPG w naszych aucie jest połową sukcesu na bezawaryjną pracę autka.
3. Co wchodzi w skład instalacji gazowej?
Instalacja I generacji dla aut gaźnikowych - najprymitywniejsza instalacja gazowa, minimum tego co może się w niej znaleźć. A więc - zbiornik z wielozaworem połączony specjalnym przewodem z filtrem gazu i przełącznikiem, reduktor (inaczej parownik), mieszalnik (inaczej mikser). W kabinie znajduje się centralka elektroniczna ze wskaźnikiem rodzaju zasilania, wskaźnikiem rezerwy i przełącznikiem gaz/benzyna.
Instalacja II generacji dla aut z wtryskiem - tu dochodzi jeszcze komputer połączony z sondą lambda sterujący składem mieszanki przy pomocy silnika krokowego umieszczonego w rurce pomiędzy reduktorem a mieszalnikiem.
Często też jest montowany emulator wtryskiwaczy, który symuluje pracę wtryskiwaczy benzyny podczas pracy na gazie - rozwiązanie to zapobiega łapaniu błędów przez komputer wtrysku. Jednak wiele prostych jednopunktowych układów wtryskowych potrafi obejść się bez emulatora. Ciekawym elementem instalacji gazowej może być wariator, którego zadaniem jest zmiana charakterystyki wyprzedzenia zapłonu podczas pracy na gazie. Pozwala to na optymalne wykorzystanie wysokiej liczby oktanowej gazu. W rzeczywistości ze względów oszczędnościowych wariator jest bardzo rzadko montowany.
Instalacje III generacji - czyli wtrysk gazu. Polecane dla aut z plastikowym kolektorem, nie występują tzw. strzały gazu które potrafią zniszczyć kolektor ssący.
4. Mam problem, auto z instalacją nie zachowuje się tak jak powinno.
OK, postaramy się pomóc, ale najpierw odwiedź instalatora. Instalacja gazowa wymaga częstszych regulacji niż benzyna. Jeśli regulacja nie pomaga to poszukiwania sprawcy naszych problemów należy zacząć od układu zapłonowego. Zużyte świece i stare przewody wysokiego napięcia to najczęstsze powody problemów z LPG.
5. Co sprawdzić w silniku przed założeniem gazu?
Silnik powinien być w pełni sprawnym. Dotyczy to zarówno samego silnika (tłoki, zawory, głowica) jak i jego osprzętu - gaźnik, zapłon, świece itp.
Generalnie dobrym pomysłem jest sprawdzenie sprężanie i zrobienie analizy spalin. Jeżeli otrzymamy zadowalające wyniki, a dodatkowo auto nie sprawia żadnych problemów z uruchamianiem, jałowe obroty są stabilne, spalanie w normie, nie bierze oleju itp. to wszystko przemawia za tym, że silnik nadaje się do zamontowania gazu.
6. Czy można jeździć tylko na gazie?
Generalnie zaleca się odpalanie na benzynie i przejście na gaz w momencie osiągnięcia odpowiedniej temperatury reduktora lub przekroczenia odpowiednich obrotów. Jednak zdania są podzielone - wiele osób jeździ tylko na gazie i nie zauważa żadnych negatywnych skutków. Jednak trzeba się liczyć z przyspieszonym zużyciem reduktora, zwłaszcza przy odpalaniu w niskich temperaturach. Również inne elementy (np. wtrysk, gaźnik) potrzebują raz na jakiś czas popracować na benzynie. Podczas mrozów może wystąpić problem z rozruchem silnika na gazie, dłużej wtedy trzeba kręcić rozrusznikiem, co może prowadzić do rozładowania akumulatora.
WAŻNE - nie wolno jeździć bez benzyny w baku! W zbiornik musi znajdować się przynajmniej rezerwa, a najlepiej ok. pół zbiornika. Benzyna ta jest niezbędna do pracy pompie paliwowej, która zazwyczaj pracuje także podczas jazdy na gazie. Przy braku benzyny pompa ulega zatarciu i nadaje się wtedy tylko wymiany.
7. Czemu silnik gaśnie po wrzuceniu na luz?
Winny jest tu dolot powietrza. Przy instalacji gazowej powietrze musi być zasysane swobodnie, podczas gdy w większości aut jest prowadzone od wlotu pod maską gdzie rozpędzone powietrza wpada do dolotu z dużą siłą. Po wrzuceniu na luz mieszanka zostaje mocno rozrzedzona i w efekcie silnik gaśnie. Należy umieścić dolot w takim miejscu gdzie nie będzie podmuchów powietrza. Dodatkowo powinno być to jak najchłodniejsze miejsce, gdyż chłodne powietrze jest najlepsze dla silnika (mniejsze spalanie, lepsze osiągi).
Zazwyczaj instalatorzy gazu idą na łatwiznę odkręcając dolot w przeciwną stronę, jednak wtedy z reguły zasysane jest powietrze z komory silnika, a więc powietrze ciepłe. Można tak jeździć lecz trzeba mieć świadomość, że nie jest to najlepsze rozwiązanie.
Niektórzy też po prostu preferują jazdę bez wrzucania luz powyżej 40-50 km/h.
8. Czemu gaśnie na zakręcie?
Powodem jest najprawdopodobniej reduktor, którego membrany pracują podczas gwałtownego wejścia w zakręt. Rozwiązaniem może być tu regulacja gazu, z reguły poprzez zwiększenie obrotów na reduktorze (czyli ustawić większą ilość gazu podawaną przez reduktor niezależnie od położenia membran).
Innym powodem gaśnięcia na zakręcie może być takie złe ustawienie dolot powietrza - na zakręcie powietrze wpada zbyt gwałtownie do dolotu. Trzeba wtedy tak ustawić dolot aby w każdej sytuacji swobodnie zasysał powietrze, albo... nie wrzucać na luz.
9. Plastikowy kolektor - jak go zabezpieczyć przed zniszczeniem?
Podczas pracy silnika na gazie zdarzają się tzw. strzały. Powoduje to powstawanie bardzo dużego ciśnienia w dolocie w efekcie czego zniszczeniu może ulec filtr powietrza lub plastikowym kolektor. O ile wstawienie zaworków otwierających się przy strzale daje jako takie zabezpieczenie dla filtra powietrza, to w przypadku kolektora ssącego może się okazać niewystarczające. Istnieją dwa sensowne rozwiązania tego problemu - wymiana kolektora na metalowy, którego strzał nie jest w stanie zniszczyć, albo wyeliminować same strzały zakładając instalację III generacji, czyli wtrysk gazu. Pozornie tańsze jest pierwsze rozwiązanie, jednak ceny instalacji są coraz niższe i w obecnej chwili ceny najtańszych instalacji z wtryskiem gazu przewyższają tylko o kilkaset złotych łączny koszt wymiany kolektora i założenia instalacji II generacji.
10. Jaki zbiornik - butla czy toroidalny?
Do instalacji gazowej możemy wybrać jeden z dwóch rodzajów zbiornika - zwykła butla lub toroidalny montowany w miejsce koła zapasowego. Rozwiązanie pierwsze jest tańsze (zwykle około 200 zł) i umożliwia zamontowanie relatywnie dużego zbiornika (w dużych samochodach nawet 90 litrów). Jego wadą jest ograniczenie przestrzeni bagażowej i brak choćby najmniejszej możliwości przesunięcia zbiornika w razie potrzeby. Drugie rozwiązanie - zbiornik toroidalny zamontowany w miejscu koła zapasowego - jest bardziej praktyczny dla osób potrzebujących całego bagażnika, ale pojemność zbiornika nie jest wtedy zbyt duża. Koło zapasowe trzyma się wtedy zazwyczaj luzem w bagażniku, a w razie potrzeby można je zawsze położyć np. za siedzenia.
Wybór zbiornika jest więc indywidualną sprawą, z reguły jednak zbiornik toroidalny kierowcy uważają za to lepsze rozwiązanie.
11. Co z kołem zapasowym, gdy mam zbiornik toroialny?
Są dwa wyjścia - wozić koło luzem w bagażniku (nieco kłopotliwe przypadku małych aut jak Seicento i Matiz) lub kupić preparat do naprawy przebitych opon. Preparat jednak jest skuteczny tylko przy małych i średnich przebić - nie naprawimy nim rozciętej opony. Czasami też opona załatana preparatem może nie nadawać się później do naprawy w serwisie ogumienia. Wożenie koła zapasowego jest rozwiązaniem pewniejszym. Dobrym pomysłem jest pokrowiec na zapas - w przypadku przełożenia koła do kabiny nie pobrudzimy foteli i tapicerki.
12. Jakich świec używać do gazu?
Świece i cały układ zapłonowy mają bardzo dużych wpływ na funkcjonowanie instalacji gazowej. Auto na gazie jest dużo bardziej czułe na niesprawności zapłonu niż ma to miejsce w przypadku benzyny.
Generalnie należy stosować te świece, które zaleca producent do jazdy na benzynie. Należy jedynie pilnować, by były to świece przeznaczone dokładnie do naszego typu auta i silnika. Niektórzy producenci zaczęli produkować świece przeznaczone do jazdy na gazie, jednak nie należy spodziewać się tu gwałtownej zmiany w osiągach czy spalaniu. Jeśli chodzi o konkretną markę to najlepszą opinią cieszą się NGK V-line, a zaraz za nimi plasuje się polska Iskra, posiadająca w swej ofercie serie świec przeznaczonych do gazu. Na temat świec innych producentów np. Bosch, Brisk zdania są podzielone.
13. Czy zakładać instalację komputerem czy bez?
Raczej z komputerem. Oczywiście jest to rozwiązanie nieco droższe, zapewnia za to dokładniejsze dozowanie ilości gazu. Wyjątek stanowią tu samochody gaźnikowe bez katalizatora i sondy lambda - dla nich właśnie przeznaczone są instalacje I generacji bez komputera. Jednak każde współczesne auto wyposażone jest w układ wtryskowy. Instalacja II generacji zapewnia lepszą elastyczność i osiągi. W przypadku instalacji bez komputera należy liczyć się także z szybkim wypaleniem katalizatora spalin.
14. Czy można jeździć na gazie ze sportowym filtrem powietrza?
Fachowy odradzają takie rozwiązanie, chociaż praktyka pokazuje, że nie dzieje się wtedy nic niepokojącego. Dotyczy to zarówno sportowego wkładu jak i filtra stożkowego. Trzeba jednak liczyć się z tym, że filtry o mniejszych oporach przepływu zmniejszą nieco podciśnienie w dolocie powietrza i teoretycznie z tego powodu mogą pojawić się jakieś problemy.
15. Ile kosztuje założenie gazu?
Instalacja I generacji do auta z gaźnikiem - już poniżej 1500 zł
Instalacja II generacji do auta z wtryskiem - od około 2000 zł do ponad 2500 zł np. za instalacje firmy Elpigaz lub inne montowane w autoryzowanych serwisach.
Instalacja III generacji, czyli wtrysk gazu - od 3500 zł za Just Heavy firmy BRC.
Cena instalacji zależy w dużym stopniu od regionu. Kilku kolegów sygnalizował możliwość założenia instalacji II generacji już za 1800 zł od razu ze zbiornikiem toroidalnym. Często jednak za taką instalację przyjdzie płacić nawet 2500 zł. Najtańsza oferta z jaką się spotkałem to 1150 zł za instalację I generacji.
tekst pożyczony z autokącika, autor abp77.
Post został pochwalony 0 razy |
|